Over GRS

GRS is o.a. op het gebied van inkoop en logistiek marktleider op de tuinmarkt van de Benelux met circa 150 leden.

De volgende organisaties maken deel uit van GRS: 
GroenRijk B.V - GRS Retail B.V. - GRS Inkoop B.V. - GRS Services B.V.

GRS biedt een breed scala aan diensten, waaronder:

  • Collectieve afspraken met leveranciers
    GRS is o.a. op het gebied van inkoop en logistiek marktleider, in aantal en volume, op de tuinmarkt in de Benelux met circa 150 leden. Dat betekent dat GRS de beste prijzen kan uitonderhandelen met leveranciers, condities vastlegt en een ‘Top 500' heeft met de laagste prijsgarantie.
     
  • Samen actiematig inkopen
    We zetten het collectief regelmatig in bij het inkopen van artikelen. Doordat we samen grote volumes inkopen, levert dat veel voordeel op.

  • Kennis van zaken
    Ons team bestaat uit enthousiaste en gemotiveerde mensen met passie voor hun vak. In combinatie met onze branchekennis en onze jarenlange ervaring kunnen wij de tuincentra optimaal ondersteunen met onze kennis en expertise.
     
  • Advies
    Onze accountmanagers/winkelcoördinators van zowel GRS Retail als GroenRijk brengen met regelmaat een bezoek aan de aangesloten tuincentra. Ze brengen het dienstenpakket onder de aandacht en geven basisadvies m.b.t. de bedrijfsvoering, de assortimentsvoering en de promotievoering. Ze analyseren en monitoren de individuele omzetontwikkeling en andere productiviteitsgegevens in vergelijking met andere bedrijven binnen GRS en zetten ondernemers aan tot verbetering.
     
  • Centraal Artikel Bestand
    In het Centraal Artikel Bestand (CAB) worden alle artikelgegevens van de aangesloten leveranciers verwerkt. Alle geautomatiseerde tuincentra kunnen van het CAB gebruik maken. Dit vereenvoudigt de administratie op het gebied van kassa-informatie en magazijnbeheer. Het complete assortiment, voorzien van marktconforme prijzen, staat in het kassasysteem.
     
  • Huisbeurzen
    Er worden vier huisbeurzen per jaar georganiseerd. Elke beurs wordt opgezet aan de hand van een thema of productgroep. De huisbeurzen zijn belangrijke contactmomenten voor de leveranciers en tuincentra.

  • Schappenplannen
    In de aanloop naar elke beurs worden voor de assortimentsgroepen schappenplannen gemaakt per S, M, L en XL module (gebaseerd op omzet). Op basis van historie bekijken we welk omzetpotentieel uit het schap te halen valt. Dat wordt geanalyseerd op leveranciersniveau en subcategorie, en waar nodig geoptimaliseerd.
     
  • Benchmarking
    Er wordt inzicht gegeven in omzetoverzichten van collega tuincentra per dag, week, maand of kassagroep en er worden omzetanalyses gedaan t.o.v. voorgaande jaren.
    Daarnaast worden er TopX lijsten gemaakt. De TopX lijsten geven een overzicht van de best verkochte artikelen over een bepaalde periode. Ook wordt de concurrentie nauwlettend in de gaten gehouden; we monitoren de verkoopprijzen en waar nodig worden deze bijgesteld. Dit wordt maandelijks weergegeven in een webshopanalyse.
     
  • Winkelautomatisering
    De tuincentra worden begeleid van het offertetraject tot de ingebruikname door de winkelautomatiseringspartner van GRS. Tuincentra die al geautomatiseerd zijn, krijgen volop ondersteuning bij alles wat met winkelautomatisering te maken heeft.

  • Logistiek/crossdock
    Crossdock heeft veel voordelen voor de tuincentra, maar ook voor de leveranciers. De tuincentra krijgen maar één vervoerder aan de deur, in plaats van de hele dag verschillende vervoerders op verschillende tijden. De transporteur meldt dagelijks aan de tuincentra wat zij de volgende dag aan leveringen kunnen verwachten. De tuincentra kunnen daarop anticiperen (personeel inplannen, klanten toezeggingen doen). Daarnaast hebben de tuincentra en leveranciers één aanspreekpunt bij onregelmatigheden of vragen. De leverancier hoeft geen zendingen (soms kleine) meer naar tuincentra individueel uit te leveren, aanvullende kosten als “tijdvenster-leveringen” of “wachttijd-kosten” komen daardoor niet meer voor. Hierdoor kunnen de Franco-order bedragen aan GRS winkels verlaagd worden.
     
  • Trainingen
    ‚ÄčOmdat we het delen van kennis en het leren van elkaar belangrijk vinden, worden jaarlijks trainingen en retaildagen georganiseerd.
     
  • Marktscan GRS Retail en GroenRijk
    Met de marktscan brengen we de commerciële mogelijkheden van het postcodegebied per tuincentrum gedetailleerd in beeld. Niet alleen qua concurrentie, maar vooral voor wat betreft het bestedingspotentieel van de klanten. Door het slim combineren van persoonsgegevens uit de postcodegebieden, brengen we in kaart hoe het assortiment en de marketingcampagne het best op de doelgroep kunnen worden aangepast.
     
  • Marketingcampagnes
    Zowel GroenRijk als GRS Retail bieden een marketingcampagne die erop gericht is de landelijke c.q. lokale naamsbekendheid en aantrekkingskracht te vergroten. Meer informatie hierover vind je op de pagina's van GroenRijk en GRS Retail.